Sala na wesele
- Iwona
- 1 sie 2023
- 5 minut(y) czytania

Jednym z najtrudniejszych wyborów przed jakimi stoi Para Młoda jest wybór sali na wesele. To od tej decyzji będzie w dużej mierze zależał styl przyjęcia. Zawsze sugeruję Parom obejrzenie przynajmniej kilku miejsc. Zanim jednak wybierzecie się na wizje lokalne dowiedzcie się czy miejsca, które chcecie odwiedzić spełniają Wasze minimalne oczekiwania takie jak:
lokalizacja i odległości pomiędzy domem i kościołem (chyba, że przygotowania ślubne i ceremonia odbędzie się w jednym miejscu)
wielkość sali – każda sala ma swoją minimalną i maksymalną liczbę gości
wyłączność obiektu – jeśli zależy Wam, aby być jedyną parą w danym obiekcie sprawdźcie czy dany lokal nie ma kilku sal
liczba miejsc noclegowych
Kolejną najbardziej istotną rzeczą jest oczywiście cena! Na podstawie otrzymanej oferty przygotujcie kosztorys całego przyjęcia. Pamiętajcie, że na całą wycenę nigdy nie składa się tylko tzw. „talerzyk”. Jeśli poniższych aspektów nie znajdziecie w ofercie sali weselnej koniecznie o nie zapytajcie:
cena za menu i ile dań zawiera
jaki jest koszt menu dla dzieci
jaki jest koszt menu dla podwykonawców
czy kawa i herbata jest w cenie bez limitu
czy w cenie menu są napoje bezalkoholowe, a jeśli nie to czy sala oferuje pakiety - jeśli tak to w jakiej cenie i czy jest to pakiet bez limitu; zwróćcie uwagę, żeby w pakiecie były: woda gazowana i niegazowana, soki owocowe i napoje gazowane
jeśli sala nie oferuje napojów bezalkoholowych i ich kupno jest po Waszej stronie to czy jest dodatkowa opłata za serwis
czy sala oferuje pakiet alkoholi – jeśli nie to ile wynosi „opłata korkowa” za przywiezienie własnego i czy jest to opłata od osoby czy od butelki; przeważnie wtedy sala wymaga również paragonu za zakup oraz aby każda butelka posiadała banderole
o ile może różnić się liczba gości od tej podanej w umowie (najczęściej jest to ok. 10%, więc pamiętajcie, żeby nie zawyżać tej liczby, aby uniknąć później płacenia za puste miejsca!)
czy oferują dodatkowe atrakcje np. wiejski stół, live cooking itd., a jeśli tak to w jakiej cenie
jaka jest cena za noclegi oraz czy cena zawiera śniadanie, czy pokój dla nowożeńców jest w cenie całego przyjęcia; przy okazji możecie zapytać też o godziny doby hotelowej oraz jakie są konfiguracje w pokojach
ślub cywilny w plenerze – jaka jest cena za przygotowanie miejsca: stołu dla urzędnika, krzeseł (jaką ilość?), czy posiadają godło i nagłośnienie
czy oferują stoły prostokątne i okrągłe i czy są zawarte w cenie
jakie mają krzesła w standardzie, a jeśli Wam się nie podobają to czy możecie za pośrednictwem firmy dekoratorskiej zamówić inne i czy jest za to dodatkowa opłata (niektóre sale nie mają magazynu, gdzie mogliby je przechować)
do której godziny może trwać wesele i ile kosztuje jego przedłużenie (zazwyczaj jest to cena za każdą kolejną rozpoczętą godzinę)
czy możecie wprowadzić swoich podwykonawców lub usługi np. firmę dekoratorską, barmanów, animatorów, fotobudkę, prosecco vana i inne (niektóre obiekty mają „swoich” pracowników, a za firmy zewnętrzne pobierają dodatkową opłatę)
czy sala jest klimatyzowana i jest to zawarte w cenie (tak tak, lepiej dmuchać na zimne!)
czy dla zakontraktowanych par jest przewidziana degustacja menu, a jeśli nie to ile kosztuje taka usługa
czy za serwis tortu i candy baru z cukierni zewnętrznej jest pobierana dodatkowa opłata; zazwyczaj wymagany jest również paragon zakupu
czy w cenie oferują osobne menu dla wegetarian, wegan i alergików
czy jest dodatkowa opłata za wyłączność obiektu
jaka jest cena za organizację poprawin i czy są to dania odgrzewane z wesela czy zupełnie nowe menu
czy parking jest dodatkowo płatny
czy oferują strefę chillout, a jeśli tak to czy jest za to dodatkowa opłata
czy w cenie oferują pudełka do zapakowania pozostałego po weselu jedzenia
Warto również zapytać czy obiekt jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. W większości przypadków opłata ZAIKSu (licencja na odtwarzanie muzyki) będzie leżała po Waszej stronie, ale możecie zapytać czy sala nie ma tego w swojej ofercie. Jeśli bierzecie ślub w chłodniejszych miesiącach to zapytajcie czy obiekt dysponuje szatnią, w której goście mogą zostawić płaszcze. Kolejną ważną kwestią, którą powinniście omówić jest rozplanowanie płatności – ile wynosi zadatek, w ciągu ilu dni od podpisania umowy musicie go wpłacić i w jakiej formie – przelewem czy gotówką, czy cała kwota jest podzielona na transze, a jeśli tak to w jakiej wysokości i kiedy następują ich wpłaty. Niektóre sale oferują elementy dekoracji takie jak podtalerze, bawełniane serwety, świeczniki, sztalugi, obrusy w różnych kolorach i wiele innych – warto zapytać o ich asortyment i ceny.
Jeśli znacie już odpowiedzi na powyższe pytania, całość mieści się w Waszym budżecie, odwiedziliście sale i wybraliście tą jedyną to śmiało możecie podpisywać umowę. Oczywiście przeczytajcie ją dokładnie, a wszystkie wątpliwości omówcie z managerem. Pamiętajcie, żeby nie podpisywać umowy, która ma zapis o możliwości podniesienia ceny bez wskazania o ile procent maksymalnie!
Sala wybrana, umowa podpisana i co dalej? Dalej czekacie i odliczacie dni do swojego ślubu, a w międzyczasie organizujecie wszystkie pozostałe elementy ślubu.
Co musicie jeszcze omówić z salą przed Waszym Wielkim Dniem?
menu – sprawdźcie w umowie na ile dni przed weselem musicie je podać; razem z menu omówcie również diety
menu – ustalcie w jaki sposób jedzenie ma być serwowane (półmiski, dania na talerzu albo bufety); poproście, aby niezależnie od sposobu serwowania napoje oraz jedzenie (np. przygotowany makaron w bulionówkach albo plastikowe butelki z napojami gazowanymi) zostały przyniesione dopiero po zajęciu miejsc przez gości (żeby fotograf zdążył ująć piękne dekoracje stołów bez zbędnych dodatków!)
ostateczna liczba gości wraz z planem ich rozmieszczenia przy stołach (nie zapomnijcie o krzesełkach dla najmłodszych!)
ostateczna liczba osób nocujących
wybierzcie rodzaj stołów i krzeseł
zapytajcie czy zajmują się rozłożeniem wszelkich dodatków takich jak winietki, karty menu, prezenty, księga gości – jeśli nie - najlepiej zlecić to Waszej firmie dekoratorskiej
o której godzinie może wejść firma dekoratorska oraz do której godziny dekoracje muszą zostać zdemontowane po weselu
jak wygląda miejsce dla zespołu/DJa i jakie jest podłączenie do prądu
ślub cywilny w plenerze – ustalcie alternatywne wyjście w razie deszczu, obowiązkowy MUST HAVE!
ślub cywilny w plenerze – ustalcie jakie będą krzesła dla Was, dla gości i jaki stół dla urzędnika oraz ustalcie kwestię godła i nagłośnienia
zapytajcie jaki sala posiada wózek do serwowania tortu – czasami naprawdę warto wynająć go z zewnątrz!
ustalcie gdzie moglibyście zaserwować tort – może obiekt ma fajną przestrzeń na tarasie lub w ogrodzie?
poproście, aby jedzenie dla Waszych podwykonawców było serwowane wcześniej niż gościom
ustalcie kwestię serwowania alkoholu w bufecie – nie zapomnijcie o coolerach i lodzie
Jak widzicie lista rzeczy do ustalenia jest naprawdę długa. Nie są to oczywiście wszystkie kwestie – jest to lista podstawowa. Tak naprawdę każde wesele jest inne, więc pojawiać będą się dodatkowe pytania. Biorąc pod uwagę, że ustalenia z salą nie są jedynymi kwestiami, które musicie omówić przed ślubem, to lista wszystkich spraw do załatwienia jest naprawdę bardzo długa. Jeśli przeraża Was, że o czymś zapomnicie, czegoś nie ustalicie lub po prostu nie wiecie jak zrobić to dobrze i chcecie, aby zajął się tym profesjonalista zadzwońcie lub napiszcie do mnie, a zobaczymy jak mogę Wam w tym pomóc.
Comments